Schiphol werkstad – 2006

Het geprivatiseerde British Airports Authority haalt in 1998 (ten tijde van mijn onderzoek ‘Waar landen we?’) het merendeel van zijn inkomsten uit activiteiten die niet direct met het luchtverkeer te maken hebben: verhuur van winkelruimtes, ontwikkeling onroerend goed, inning van parkeergelden.

Ook voor Schiphol zijn dat de meest lucratieve activiteiten. Toen de regering Balkenende in 2006 op het punt stond Schiphol te privatiseren was het de vraag of zij zich dat wel voldoende realiseerde. Daarom zijn wij een onderzoek gestart dat leidde tot de Initiatiefnota ‘De verkoop van een luchthaven, de privatisering van een werkstad’. Wij rapporteerden dat Schiphol een zeer aanzienlijke ontwikkelingswaarde vertegenwoordigt die via de beurs niet zou zijn opgehaald. De privatisering ging uiteindelijk niet door.

Initiatiefnota ‘De verkoop van een luchthaven, de privatisering van een werkstad’ (pdf download).

Gerelateerde pagina's