Schiphol werkstad – 2006

Het geprivatiseerde British Airports Authority (BAA) haalt ten tijde van mijn onderzoek  ‘Waar landen we?’ in 1998, 65% van zijn inkomsten uit activiteiten die niets met het luchtverkeer te maken hebben. Het gaat bijvoorbeeld om de verhuur van winkelruimtes, de ontwikkeling van onroerend goed en de inning van parkeergelden.

Ook voor Schiphol zijn dat de meest lucratieve onderdelen van de omzet. Met het voornemen van de regering Balkenende in 2006 om Schiphol te privatiseren werd deze ontwikkelcapaciteit van de Schipholregio volledig onderschat. Dit was aanleiding voor een Tweede Kamer initiatiefnota met Adri Duivesteijn. Deze maakte duidelijk dat Schiphol een veel grotere waarde vertegenwoordigt dan via de beurs zou kunnen worden opgehaald. De privatiseringsplannen gingen uiteindelijk niet door. Er was dan niet alleen een luchthaven, maar ook een toekomstige werkstad geprivatiseerd.

Initiatiefnota ‘de verkoop van een luchthaven, de verkoop van een werkstad’ (pdf download).

Gerelateerde pagina's